Madu Baik Untuk ibu hamil

Madu adalah makanan biasa di telinga rakyat Indonesia. Yang mengatakan, pemanis semulajadi ini boleh membantu meningkatkan kesuburan bagi mereka yang ingin mempunyai bayi tidak lama lagi. Adakah ini benar?

Ia tidak dapat dinafikan, madu mempunyai banyak manfaat untuk tubuh. Ini kerana madu mengandungi glukosa, fruktosa, dan mineral (besi, kalsium, fosfat, natrium, kalium, magnesium). Di samping itu, madu juga mempunyai sifat antibakteria dan antioksidan.

Berhubung dengan manfaat madu yang dapat meningkatkan kesuburan, penyelidikan pada tikus yang berkaitan dengannya memberikan hasil yang positif. Hasil kajian mengatakan bahawa suplemen madu meningkatkan jumlah sperma, motilitas sperma (motilitas), dan bentuk sperma itu sendiri.

Tetapi jangan gembira terlebih dahulu. Kajian ini hanya menggunakan tikus sebagai bahan ujian. Sesungguhnya beberapa kajian dalam tikus memberikan hasil yang positif. Tetapi ada juga kajian yang mengatakan kurang dibuktikan, jadi tidak boleh diambil kesimpulan. Di samping itu, tidak ada bukti manusia tentang manfaat madu untuk kesuburan.

Cara terbukti untuk meningkatkan peluang wanita untuk hamil adalah melakukan persetubuhan seksual secara teratur, 3 kali seminggu. Dan lebih baik jika diberikan satu hari sehari dalam setiap hubungan seksual yang dilakukan. Di samping itu, melakukan hubungan seks semasa tempoh subur wanita akan meningkatkan kemungkinan kehamilan. Jika kaedah ini masih tidak berfungsi dengan baik, anda dan pasangan anda perlu berunding dengan doktor anda.

Dari uraian di atas, dapat disimpulkan bahawa makan madu sangat baik untuk kesehatan. Tetapi untuk menyokong kesuburan, madu belum terbukti mempunyai manfaat sedemikian.

Baca juga:

Add Comment